Aanleiding
Meer dan twee derde van alle patiënten met een depressie ervaart onvoldoende verbetering van behandeling. Om behandeling ook op domeinen die voor patiënten relevant zijn effectief te laten zijn, en om een depressie waar mogelijk zelf te kunnen ‘managen’, zullen behandelingen en zelfmanagementstrategieën meer moeten aansluiten bij wat patiënten zelf nuttig vinden.
Methode
Het exploreren van het patiëntenperspectief op zelfmanagement en professionele behandeling voor depressie stond centraal in dit onderzoek. We gebruikten hiervoor overwegend kwalitatieve methodieken: individuele diepte-interviews, concept mapping (een gemixte methode) en een onlinevragenlijst.
Korte samenvatting resultaten
Hieruit kwam naar voren dat patiënten op vele manieren een actieve bijdrage menen te kunnen leveren in het zelf managen van hun mentale gezondheid. Thema’s die naar voren kwamen waren onder meer ‘Activiteiten ondernemen’ (bijvoorbeeld ‘regelmatig naar buiten gaan’), ‘Focus op de diagnose depressie (bijvoorbeeld ‘acceptatie’) en behandeling’ (bijvoorbeeld ‘vertrouwen hebben in een behandelaar’), ‘Sociaal-maatschappelijke betrokkenheid’ (bijvoorbeeld ‘de depressie delen met familie’) en ‘Goede structuur en zelfzorg’ (bijvoorbeeld ‘haalbare doelen stellen’).
Een gebrek aan duidelijkheid en overeenstemming over de oorzaak van de depressie en over de inhoud van behandeling, en geen vertrouwen in de behandelrelatie, werden in een behandeling als belemmerend ervaren. Het belang van het exploreren van de perspectieven van individuele patiënten werd aangetoond om een behandeling te kunnen geven met gezamenlijk overeengekomen doelen.